Fouten maken mag… of moet…

“Wie niet in staat is een fout te maken, is tot niets in staat” – Abraham Lincoln

Kleine kinderen leren door fouten te maken. We hebben dit allemaal gedaan en schaamden ons helemaal nergens voor. Fouten maken is menselijk en we leren ervan. We zeggen ook vaak dat fouten maken mag. Maar waarom proberen we dan toch zo krampachtig te voorkomen dat we fouten maken? En hoe komt het dat in veel organisaties het maken van fouten wordt ontmoedigd en soms zelfs wordt afgestraft? Wanneer is er eigenlijk sprake van een fout? Hoe ga jij zelf om met fouten maken? En hoe kun je als leidinggevende het goede voorbeeld geven?

Wat zijn fouten en waarom is het belangrijk dat je fouten kunt maken?

We leren belangrijke lessen dankzij onze fouten. Je kunt ook zeggen dat als je geen fouten maakt, je jezelf misschien wel niet voldoende uitdaagt.
We spreken van een fout als iets niet gaat zoals het zou moeten gaan, volgens jezelf of volgens jouw omgeving. Een fout kan ontstaan door iets wat je zelf doet of door een externe omstandigheid.
Soms zijn fouten onvermijdelijk. De wereld waarin we leven wordt immers steeds complexer.
Wat je onder een fout verstaat kan soms ook relatief zijn. Jij kunt iets als fout bestempelen, maar misschien ziet jouw omgeving dat anders. Dat kan liggen aan jouw verwachting, jouw interpretatie of de context.

Hoe ga je ermee om?

Iedereen maakt fouten. Verstandelijk gezien snappen we dat allemaal wel. Maar gevoelsmatig is dat meestal een ander verhaal. Als we een fout maken beschuldigen we onszelf of bagatelliseren we onze fouten.
Fouten maken vinden we niet leuk. We balen ervan en de gevolgen kunnen soms ook vervelend zijn. We vermijden ze daarom liever. Terwijl iedereen weet dat je juist door te falen veel kan leren en beter kunt worden.
Overigens heeft niet iedereen hier evenveel last van. De een stapt er makkelijker overheen dan de ander.
Ik weet dat ik het er best lastig mee heb als ik een fout maak. Hoe ga jij hier eigenlijk zelf mee om?

Hoe kun je als leidinggevende bijdragen aan een cultuur waarin fouten maken mag?

Het kan ook zo zijn dat jij er als persoon niet zoveel moeite mee hebt om fouten te maken, maar dat je inmiddels hebt geleerd dat je dat in je werk beter niet kunt doen. Er zijn helaas nog veel organisaties, of afdelingen binnen organisaties, waar fouten maken wordt afgestraft. En dan heb ik het niet over beroepen waarbij fouten fataal kunnen zijn, zoals bij bijvoorbeeld piloten of chirurgen.
Voor Steve Jobs, de voormalige CEO van Apple, was falen de basis voor succes.
Binnen Toyota wordt het maken van fouten gezien als een mogelijkheid om het nog beter te doen. Daar stimuleren ze mensen om de fouten die je maakt of ontdekt aan te dragen, zodat gezamenlijk kan worden gekeken hoe de fout in de toekomst kan worden voorkomen. In plaats van fouten af te straffen, worden medewerkers juist beloond voor het aanbrengen en bespreken hiervan.
Je kunt je voorstellen dat het in zo’n omgeving veel makkelijker is om fouten te maken, toe te geven en ervan te leren.
Maar hoe kun je er nou als leidinggevende voor zorgen dat er een cultuur ontstaat waarin fouten maken mag en dat het wordt gezien als een kans om te verbeteren? Dat begint bij het geven van het goede voorbeeld! Als de manager fouten toegeeft en dit bespreekbaar maakt, zullen medewerkers dit ook sneller doen. Ook is het belangrijk om te beseffen dat mensen fouten liever vermijden, ook al weten ze dat dit niet productief is.

 

Wil je vooruit, leren van je fouten en je medewerkers helpen dit te doen? Neem contact op voor een vrijblijvend intake gesprek.

Afbeelding door: Varvara Grabova

 

Recent Posts