juni 11

het Pygmalion effect

0  comments

Denk eens aan alle medewerkers in jouw team…..
Wie van jouw medewerkers zijn de pareltjes en van wie verwacht jij eigenlijk mindere prestaties? En behandel je deze medewerkers ook anders dan de medewerkers die jij als ‘high potentials’ beschouwt?
Veel managers hebben het idee dat ze medewerkers gelijkwaardig behandelen. Dat ze elke medewerker evenveel stimuleren. Maar onderzoek door Robert Rosenthal laat heel duidelijk zien dat dit niet zo is.

het Pygmalion- of Rosenthal effect

In 1968 onderzocht Robert Rosenthal, een Amerikaanse psycholoog en onderzoeker, samen met Leonore Jacobson een klas op een school in Califonië. Ze namen bij alle leerlingen een intelligentietest af en de uitslag daarvan deelden ze niet met de leerkrachten of leerlingen. Wel ontvingen de leerkrachten een lijst met namen van leerlingen die ‘goed’ gescoord hadden. 
Toen de kinderen een tijd later opnieuw werden getest, bleek dat de kinderen die eerder als intelligenter werden beoordeeld ook aanzienlijk beter scoorden dan de ‘minder intelligente’ kinderen. 
Wat was nou het geval, in werkelijkheid hadden de onderzoekers de namen van deze ‘intelligente’ leerlingen willekeurig gekozen. De leraren hadden dus onjuiste informatie gekregen. De intelligente kinderen waren helemaal niet intelligenter dan de minder intelligente kinderen.
Maar de kinderen die at random op de lijst geplaatst waren als zijnde kinderen met een hoge score, behaalden wel significant betere resultaten dan hun klasgenootjes. Zonder dat de leerkrachten het doorhadden, beïnvloedde het idee dat ze hadden over bepaalde leerlingen hun manier van lesgeven en de op niets gebaseerde verwachting van de docenten over de intelligentie van deze kinderen was dus werkelijkheid geworden.

In een nader onderzoek naar de mogelijke oorzaken van deze verrassende uitkomst, kwam aan het licht dat de intelligent veronderstelde kinderen veel meer aandacht hadden gekregen dan de verondersteld zwakkere leerlingen, vooral in de vorm van beurten, spreektijd en correcties bij fouten. Aan de ´zwakkere´ leerlingen werden ook nog eens minder hoge eisen gesteld en ze kregen minder tijd om na te denken. Hierdoor gingen zij ook daadwerkelijk slechter scoren dan de zogenaamde betere leerlingen. Op deze manier werkte de verwachting van de docent onbewust door op de IQ-scores van de kinderen. Dit wordt het Pygmalion effect genoemd of ook wel het Rosenthal effect.

Men spreekt van het ‘Pygmalion effect’ als iemand gaat presteren naar de verwachting die een gezaghebbende van hem of haar heeft, in positieve of negatieve zin. Het komt erop neer dat hoe hoger de verwachting is van iemand, hoe beter diegene zal presteren, en omgekeerd. Het Pygmalion effect lijkt op het principe van de selffulfilling prophecy, de zelfbevestigende voorspelling.

hoe zit dat op de werkvloer?

Het onderzoek ging weliswaar over docenten en leerlingen, maar ook prestaties op de werkvloer worden beïnvloed door het Pygmalion effect. Een werknemer die van zijn leidinggevende te horen krijgt dat hij talentvoller is dan zijn collega’s en het daarom ver zal gaan schoppen, zal meer vooruitgang boeken dan zijn collega’s, ongeacht of hij daadwerkelijk talentvoller is. 
Deze medewerkers krijgen steeds uitdagender werk, er wordt veel tijd aan hen besteed en zij ontvangen regelmatig positieve feedback. De directe collega’s, die mogelijk helemaal niet minder talentvol zijn, worden wel als zodanig beschouwd en krijgen daardoor minder persoonlijke aandacht en gaan in verhouding ook minder presteren.

Dus … verwachtingen van anderen beïnvloeden onze prestaties, maar verwachtingen van anderen beïnvloeden ook de verwachtingen die we van onszelf hebben. En dat is iets om rekening mee te houden als je manager bent.
Om iedere medewerker te laten groeien is het belangrijk om hoge verwachtingen te hebben van zijn of haar capaciteiten.

Wil jij scherp blijven als manager? Stel jezelf dan regelmatig de volgende vragen voor al je medewerkers:

  • Welke verwachtingen heb ik van deze medewerker? 
  • Welke verwachting en mening kan ik (naar boven) bijstellen? Omschrijf zo concreet mogelijk wat je anders kan doen.

En observeer daarna goed welke veranderingen je ziet. 

Wil je vooruit, leren hoe je scherp blijft als manager? Neem contact op of boek een gratis strategiegesprek waarin ik je waardevolle tips kan geven afgestemd op jouw situatie.

Afbeelding door: Sydney Rae


Tags

leiderschap, pygmalion effect, Rosenthal effect, selffulfilling prophecy, verwachtingen


Misschien vind je dit ook interessant...

diversiteit en inclusie

diversiteit en inclusie

hoe nieuwsgierig ben jij?

hoe nieuwsgierig ben jij?
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Abonneer je op de nieuwsbrief!

>