februari 14

examenstress …. nog steeds?!

0  comments

Heel recent heb ik de verdiepende coach opleiding Coach Expert afgerond. In de laatste weken merkte ik dat ik veel stress had voor het inleveren van de eindopdracht en ik zag vooral erg op tegen het examen. Ik had me goed voorbereid, ik weet dat ik het kan, ik ben zelfs nog nooit gezakt voor een examen en toch….
Het is al weer heel lang geleden dat ik examen deed voor de middelbare school. Ik vond het toen al verschrikkelijk en het is in de loop der jaren niet beter geworden.
Zoals ik in een eerder blog al aangaf kan stress heel helpend zijn. Als je echter te veel stress of angst hebt kan het je verlammen en dat kun je bij een examen natuurlijk niet hebben! Ik ben me er eens in gaan verdiepen. Wat is examenstress of -vrees eigenlijk? En wat kun je ertegen doen?

wat is examenstress?

Stress is een gevoel van onrust en spanning. Spannende gebeurtenissen, zoals een examen, brengen vaak stress met zich mee. Het kan zich op verschillende manieren uiten. De een heeft last van buikpijn, zwetende handen, hartkloppingen, misselijkheid of slaapt slecht. De ander voelt zich gejaagd, is bang om de controle te verliezen of raakt snel geïrriteerd.
Een stressvolle situatie houdt je brein scherp en helpt je te focussen. Gespannen zijn voor een examen is dus helemaal niet erg. Maar de stress kan ook te veel worden. Als je heel erg bang bent om niet goed te presteren en de spanning loopt hoog op dan is er sprake van faalangst. Faalangst leidt juist tot een minder goede prestatie, het werkt verlammend.

wat kun je doen?

Er zijn op internet heel veel tips te vinden voor examenstress. Ik heb er een paar uitgehaald. Kijk vooral wat voor jou werkt!

  1. Bereid je goed voor

Zorg in de weken voor je examen voor overzicht, maak een planning, leer, oefen, maak samenvattingen. En als het moment is aangebroken ga dan op tijd naar bed,  sta op tijd op en zorg dat je je niet hoeft te haasten.

  1. Leer jouw stressklachten herkennen

Herken je de klachten die bij jou opkomen als je stress hebt? Heb je lichamelijke klachten? Ben je gejaagd, gespannen of prikkelbaar? Doe hier dan direct iets mee, door bijvoorbeeld even rust te nemen, heel bewust te ademen of even iets leuks te doen.

  1. Ontspan jezelf

Zorg dat je regelmatig even ontspant in een stressvolle periode. Zoek uit wat bij jou past. Is dat meditatie, ademhalingsoefeningen, sporten, muziek luisteren of mindfulness?

  1. Denk positief

Als je denkt aan alle positieve dingen in je leven dan zullen die de negatieve gedachten overheersen. Maak dus voor jezelf een lijstje met al die positieve dingen. Laat je vooral niet meesleuren in allerlei rampscenario’s die je zelf bedenkt.

  1. Sta jezelf toe om angst te voelen

Als je zenuwen voelt, laat die dan komen en wees er niet bang voor. Als je er tegen probeert te vechten wordt het namelijk alleen maar erger. Laat de zenuwen of angst gewoon komen, voel het in je lichaam en blijf rustig. Je merkt dan dat het vanzelf over gaat, net zoals elke andere gedachte niet voor altijd blijft.

  1. Beloon jezelf

Als je hard hebt gewerkt wees dan een beetje lief voor jezelf. Beloon jezelf, wees trots, doe iets leuks of koop iets lekkers!

Hoe het met mijn examen is gegaan? Ik ben met mijn angst onder mijn arm het examen Nonons Coach Expert ingegaan en ik ben geslaagd!

Heb jij last van examenstress? Wil je vooruit en heb je hulp nodig? Gun jezelf het beste. Neem contact op of boek een gratis strategiegesprek waarin ik je waardevolle tips kan geven afgestemd op jouw situatie.

Afbeelding door: Lacie Slezak


Tags

examenstress


Misschien vind je dit ook interessant...

diversiteit en inclusie

diversiteit en inclusie

het Pygmalion effect

het Pygmalion effect
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Abonneer je op de nieuwsbrief!

>