augustus 9

doelen bereiken

0  comments

In een eerdere blog heb ik al eens aandacht besteed aan het stellen van doelen. Ik beschreef hierin wat goede doelen zijn, hoe je ze stelt en waarom je ze nodig hebt.
Maar als je eenmaal een mooi doel hebt, is het vaak nog niet eenvoudig om het te bereiken.
We hebben allemaal wel eens goede voornemens gehad waar niks van terecht is gekomen.  Meer sporten, gezonder eten, met meer salaris uit de onderhandeling komen….
Hoe zorg je ervoor dat je je doelen wél realiseert?

het stellen van een doel

Als je iets wilt bereiken begin je met het stellen van een goed en positief doel dat bij jou past. Als je een doel hebt is de kans op succes immers groter.
Het helpt als jouw doel specifiek, haalbaar en uitdagend is.

Specifiek: Maak het zo concreet mogelijk. Wie, wat, waar, wanneer, hoeveel…

Haalbaar en uitdagend: Je doel moet realistisch zijn. Het mag uitdagend zijn, maar niet onmogelijk. Je moet de mogelijkheid hebben om het doel zélf waar te maken.

Je kunt een groot doel eventueel in kleinere stukken opdelen.

succes

Maar hoe zorg je er nu voor dat het je deze keer wél lukt om je doel te behalen?
Er wordt vaak gezegd dat als je positief denkt, het dan vanzelf goed komt.
Maar alleen een positieve instelling is niet voldoende. Er is meer nodig. Je zult jezelf een simpele maar verhelderende vraag moeten stellen: Wat houdt mij tegen om mijn doel te bereiken?

WOOP

Gabriele Oettingen, een Duitse hoogleraar psychologie aan de New York University en de universiteit van Hamburg, heeft WOOP (Wish, Outcome, Obstacle, Plan) bedacht.
WOOP is een op 20 jaar wetenschappelijk onderzoek gebaseerde mentale strategie die je kunt gebruiken om je wensen te vinden en te vervullen, je voorkeuren te bepalen en je gewoontes te veranderen.
WOOP, met de wetenschappelijke naam ‘Mental Contrasting with Implementation Intentions’ (MCII), kan voor alle gebieden van gedragsverandering ingezet worden: om te verbeteren op het werk, voor het bevorderen van je gezondheid, om relaties te versterken en een gelukkiger leven te leven. Het werkt voor korte en lange termijn doelen, voor kleine en grote wensen.

Het komt erop neer dat je positief denken combineert met het identificeren van de hindernissen die je het meest belemmeren bij het bereiken van je doel én de stappen die je kunt zetten om met deze obstakels om te gaan.

hoe doe je dat?

WOOP is een oefening die je al in 5 minuten kunt doen, op een plek waar je even niet gestoord wordt. Dit zijn de 4 stappen van de oefening:

W Neem eerst een wens in gedachten die uitdagend is, maar haalbaar.

O Dan zoek je naar de beste opbrengst en stelt je de opbrengst voor.

O Vervolgens zoek je naar je grootste obstakel en stelt je het obstakel voor.

P Als laatste maak je een plan, een ‘als-dan plan’ om je obstakel te overwinnen (als {obstakel}, dan ga ik {actie}).

Dit kun je doen voordat je een onderhandeling ingaat, voor een belangrijke vergadering en ook om te zorgen dat het je deze keer wel lukt om drie keer in de week te sporten.

 

Wil je vooruit, je doelen bereiken? Neem contact op voor een gratis adviesgesprek waarin ik je waardevolle tips kan geven afgestemd op jouw situatie.

Afbeelding door:  Ante Hamersmit 


Tags

doelen bereiken, hoe bereik ik mijn doel, leiderschap, woop


Misschien vind je dit ook interessant...

rust in je hoofd

rust in je hoofd

diversiteit en inclusie

diversiteit en inclusie
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Abonneer je op de nieuwsbrief!

>